środa, 23 marca 2016

Ilutrator, malarz i artysta

Nigdy nie spotkałem ilustratora który nie fantazjował o byciu artystą. (Mam własne przemyślenia na temat tego, czy jest to godne ambicji, ale to nie jest dzisiejszy temat.)
Bardzo niewielu ilustratorów może zrobić karierę jako malarz obrazów w galerii. Taką karierę zrobił Mark english. W tym czasie oni w końcu w stanie wyciągnąć go wyłączyć, są one albo zbyt zmęczony lub zbyt złamał lub zbyt przyzwyczajeni do przyjmowania poleceń od klientów płacących. Być może nigdy nie mieli kręgosłupa. Może spróbowałem i nie podoba. (Ilustrator Robert Fawcett był udany galeria malarza w NY, który zwrócił się do ilustracji handlowej, bo okazało się, że mniej nieuczciwi i wulgarna niż Manhattan widowiskowej sceny artystycznej).





Mark English był jednym z najznakomitszych ilustratorów w Ameryce, począwszy od końca 1960 roku. Zdobył liczne nagrody od swoich rówieśników i miał ogromny wpływ na dziedzinie ilustracji, pracując dla wszystkich najważniejszych publikacji, takich jak McCalls, czas, Sports Illustrated, Redbook i Atlantic Monthly.
Ale w 1990 roku dokonała zmiany i rozpoczął pracę jako znakomitego artysty. Dziś jego obrazy sprzedawane są w wielu galeriach w skali międzynarodowej i jego dzieła sztuki zostały zestawione w książkach poświęconych jego pracy.
Interesujące jest to, aby pamiętać, jak zmieniła się jego praca, kiedy nie był już odpowiedzialny wobec klienta lub dyrektora artystycznego i był w stanie malować co chciał, z własnymi normami osobowych.
Na przykład, porównać te dwa portrety, pierwszy malowane jako ilustrator i drugi malowane jako znakomitego artysty:

Oczywiście, angielski spędził wiele czasu i wysiłku, rozwijanie umiejętności technicznych malować realistycznie, ale po kilkuset zdjęć, nie czuł już, że takie umiejętności bardzo ważne dla jego pracy. Zamiast tego wybrał destylować i uprościć, aby zmienić swoją paletę kolorów i położyć większy nacisk na wzornictwo.
Albo porównać te dwa obrazy częściowo ubranych kobiet:


Jedyną różnicą jest to, że klient nie będzie tolerował handlowa przedni widok z otwartym kimono. Ale co ważniejsze, angielski teraz zajmuje znacznie mniej dosłowny obraz sytuacji; wyraźnie kładzie nacisk na abstrakcyjnych konstrukcji z bardziej wyraźny, wysokiej kompozycji kontrastu, spłaszczanie się kształty i podejmowania obraz mniej dostępne.
English dorastał wokół koni w Teksasie i prawdopodobnie ma więcej doświadczenia z pierwszej ręki z nimi, niż jakiejkolwiek innej poważnej ilustrator swojej epoki. Jego ilustracja poniżej konia jest bardzo napięty, ale po Angielski przeskoczył ogrodzenie i uciekł z zagrody, a jego leczenie koni stał się bardzo luźny i swobodny. Dla mnie, to później obraz przypomina uproszczonych wyciętych wzorów, które Matisse wykonanych w późniejszych latach.
Oto kilka moich ulubionych spośród jego ostatnich "dzieł sztuki" obrazów. Przekonasz się, że zwłaszcza w pejzażach, patrzy na pobór w przyrodzie i przynosi go do przodu, prawie (ale nie całkiem) do punktu zacierania jego Dziedzina:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz